tisdag 1 september 2009

Tjädertupp

Dagens jakt inbringade en ståtlig Tjädertupp efter ett antal timmar.
Såg den lätta från marken inom hagelhåll, men träffen blev inte riktigt bra så den for iväg. Observerade att den inte flög så långt, så det var bara för mej och Tuva att följa efter och vi lyckades komma inom håll igen och ytterligare ett skott.
Då var årets Tjäder skjuten. Men jag hoppas givetvis på att lyckan är med och att det blir mer fågel som jag kan få med hem, från skogens skafferi.

Näbben var ljus och smäcker, vilket bilden nedan visar. Så jag förmodar att den inte är allt för gammal:)
Men det finns säkerligen någon som kan mer om detta?:)

Dagen började lite retsamt. När jag kom till skogen och parkerat bilen, så släppt jag ut Tuva för rastning och började snöra på mig kängorna, allt annat för jakten var kvar i bilen.
Då kom det farande två Orrar och satte sig i en tall bara ett tjugotal meter från oss.
Gissa om det blev fart på Tuva:)
Men det lugnade sig snart, när de dragit vidare av de störningar vi gav dem på morgonen:)
Nästa fågelkontakt blev först efter någon timme, Morkulla vid ett riktigt dyhål.
Därefter så kom dagens byte. Det blev en lyckad dag och extra bra då jag fick något med hem.
Andra dagar kan även vara superbra, då Tuva gör bra ifrån sig och då är vi lyckliga för att det varit så bra, även utan byte med hem:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar