fredag 4 september 2009

Älghjärta

När jag är i skogen och vandrar är det smaskens med någe gott att tugga på vid pauser o sånt.
Har själv saltad och torkat älghjärta som jag skaver av en bit för att smaska på:)
På dessa breddgrader går det inte att tork ute så det får bli andra varianter, mikron.
Först gör jag som vid tjälknöl. In med hjärtat i ugnen som är på ca. 70 grader, låt det vara där i 12-14 timmar. Under tiden görs lagen på de smaker och den saltning som känns och smakar bra, bara att prova sig fram - finns massor av recept på detta.
Låt hjärtat ligga i lagen ett antal dagar för att få den riktiga sältan och sötman i det hela. Själv delar jag hjärtat i fyra delar.
Sedan kommer mikron. Lägg allt på fat och på något så utrymme nedåt skapas, så att vätskan som blir får plats under köttet. Lägsta värmen och kör en halv timme åt gången tills det är bra.
Kan bli en till någon timme beroende av mängden kött i bitarna.
Får inte bli för torkat och hårt, det ska vara enkelt att skava av en bit och även tugga på. Syns också på att saltet kommer fram till ytan.
Godis när svetten och saltbehovet kommer - glöm inte vattenflaskan:)
Vid hemkomst så kan det smaka bra med kaffe och en bit av färsk sockerkaka, fixas till på en timme:)

3 kommentarer:

  1. Torkat kött är supergott:)
    Jag lufttorkar alltid under februari till slutet på april ungefär .. då är det minimalt med fukt i luften och köttet blir super:)
    Det går fint att hänga på norrsidan huset i viltnät eller liknande nät.
    Annars torkar jag i gammaldags ugn under övrig årstid:)

    SvaraRadera
  2. Tänk vad du fixar och trixar! Hjärtat är säkert gott men jag skulle välja sockerkakan alla gånger! Mums... :-)/rm

    SvaraRadera
  3. Det är smasken båda två, men vid olika tillfällen.

    SvaraRadera