lördag 26 september 2009

Svamp

En kortare tur till skogen blev det idag på eftermiddagen. Rastade Tuva under bössan och hon sökte mycket fint idag, förutom glädjeruschen då jag släpper henne ur bilen. Blir någon vända runt bilen, men sen blir det bra och dagen blev ypperlig utan fällt vilt.
Plockade lite svamp, trattisar innan hemfärden och till kvällsmaten komma de väl till sin rätt.
Tidigare under dagen hade jag syltat och lagt in gul kantarell, som kommer att få vara stillsamma någon vecka innan de avsmakas. Lovar att återkomma med en smaksensationsresumé efter den dag då de avsmakats:)
Syltade och inlagda gula kantareller.
Kvällens mat blev trattisar och där ovanpå potatis och älgkött med lite grönt.

4 kommentarer:

  1. En underbar dag verkar du ha haft:)

    Återigen en underbar middagstallrik också:))

    SvaraRadera
  2. Mycke svampgrejs, men så gott det är.
    Ska bli spännande att prova svampinläggningen sedan, lagen blev då smaskens:)

    SvaraRadera
  3. Jag är ju inte så kött-imponerad som du vet - men trattisarna hade jag gärna velat ha! :-)/rm

    PS. Enligt en "språkkarta" av Fredrik Lindström går faktiskt "gnällbältet" upp en bit i södra Dalarna, även om det inte är ett officiellt område för detta.

    SvaraRadera
  4. Blev även trattisar till maten idag med, gott och fint att fögylla tallriken med:)
    Gnällbältet slutar utanför kommungränsen, tror jag:))

    SvaraRadera