tisdag 22 september 2009

Bara skrämd

Kopplat av med jakten måndag och tisdag. Tuva behöver vila lite, men visst kortare turer blir det.
Gårdagen for jag ut till jakttorpet och fixade lite inför kommande älgjakt. Blev en liten tur med Tuva, hon ska ändå rastas.
Så det blev en liten sväng i skogen med bössan och Tuva, men inget hände på den korta turen. Så vi återvände till torpet och Tuva fick verkligen koppla av med en skön sovstund.
Själv så passade jag på nötskrikor som finns runt torpet, blev tre stycken under timmarna vi var där.
Fina fåglar är det, med dunlätt fjäderdräkt i allsköns färger.

Idag ´tisdag´ var det vått som kom ner och hård vind, så rastningssvängen blev efter en skogsväg ute vid torpet.
Har tidigare sett järpar efter den vägen, och vi lyckades få upp en på vingarna alldeles innan jag skulle avsluta denna rastningstur av Tuva.
Sände efter ett skott i den fågelsnabba flykten. Men det blev en klar bom och de flesta haglen rensade en gran på lite grenar, fågeln flög vidare. Bara skrämd av Tuva och smällen.

5 kommentarer:

  1. Skjuter du på allt? Ska du äta den där med?!?
    Fåglar är fina när de lever tycker jag! :-)/rm

    SvaraRadera
  2. Är en rovfågel och i rikligt antal, tar ägg och andra fågelungar. Jakten kallas för viltvård.
    Men som jag är så tar jag reda på detta med. Går att äta dessa små nötskrikebröst, men jag har än inte lyckats med att få till det.
    Men inget kastas, det blir hundmat:)

    SvaraRadera
  3. Trevligt med skrikor, vi har mycket här hos oss med _ de blir goa om de får ligga i mjölk ett dygn:)

    Duvorna har också den goda smaken att komma och sätta sig i våra ekar nu .. :))

    SvaraRadera
  4. Aha... då förstår jag! När börjar älgjakten? Nu när du har skjutit så mycket smått borde du väl pricka en och annan älg också? :-D /rm

    SvaraRadera
  5. Ska prova med mjölken och stekning under längre tid, men ändå väl genomstekta.
    Älgjakten börjar den 12/10.
    Får val se om de går att träffa, eller bli skrämda av smällen:)

    SvaraRadera