söndag 8 augusti 2010

Jaktmånad

Jaktmånaden har så börjat, med ett antal tillåtet vilt från första augusti.
Var idag ut på en första runda i skogen, mer en träningsrunda, då det vilt som jag jagar mest börjar först den tjugofemte augusti.
Var och övade först med hagelbössan, sedan bar det av ut i skogsmarken i den höga värmen vi har nu. Hundarna sökte bra, men då det är varmt så var det att söka sig till myrmark och sedan växlade jag mellan dem under den korta rundan.
Inget villt hittades under träningsrundan. Hittade dock svamp och kvällens måltid var räddad.
Men innan vi åkte hem så ville jag prova hundarna på en säker löpa av fågel. Såg när jag åkte ut på marken en tjädertupp och det var den löpan jag ville prova hundarna på. De provades och båda två visade stort intresse av löpan och ville gärna gå efter, men det blev det inget av. Hundarna kallades in och dagens aktivitet och träning avslutades.

Kvällsmåltiden blev svamp med skavkött (tunna skivor) och haricotsverts. Svampen rensades och förvälldes innan stekpannan som var varm och med smör i. Till det kom även schalottenlök och allt kryddades med lite salt, curry, kanel och ytterst lite vatten som det tillagades i. När vattnet var i stort borta så tillsattes grädde som sedan allt godis fick koka i tills det fick lämplig fasthet och den gräddiga smaken. Haricotsverts bönorna kokades upp snabbt i redan kokande salt vatten innan de serverades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar