lördag 14 augusti 2010

Skördehöst

Oj va tiden går fort! Har varit lite svamp o bärstress...
Måste bara få en det som skall plockas. Ja jag vet - det var väl att ta i lite, men det som jag plockat är lite skogshallon och blåbär. Av detta så har det blivit några burkar av det goda och ljuva godiset, drottningsylt.
Svamp kommer nästan varje dag vid den här årstiden på tallriken, det är riktigt gott och går att lagas till på så många sätt. Det blir mindre grönt och mer svamp, men svamp går även utmärkt att användas till grönt och goda vegetariska rätter.

Min nätkasse som alltid följer med på turerna i skogen, här fylld med den härligt gula svampen - kantareller. Några av dessa läckerheter smörstektes och hamnade på mattallriken tillsammans med älgkött och smörstekt potatis samt lite god gräddsvampsås därtill, gott:))
Dagboksinläggen kommer, men så länge det är fint ute och sensommarens och höstens aktiviteter är i den fulla verksamheten med allt vad som händer. Så blir det lite glesare mellan inläggen.
Vill önska alla en god och skön skördehöst:)

6 kommentarer:

  1. För att kanske undvika grädden någon dag - gör dig en omelett med stekta kantareller i eller strö över, fyll sedan tallriken med ruccola-sallad som är pepprig i smaken. En nyttigare kantarellhistoria som variation... :-)/rm

    SvaraRadera
  2. Är nästa för nyttigt;) Men jag ska smyga mej på det. Det låter så gott så jag blir sugen på det:))

    SvaraRadera
  3. Du är en riktig skogsmulle med hundar plocka bär och svamp är du duktig på att hitta.Tack för allt som jag har fått av dej det smakar gott. Har syltat kantareller idag mums mums.

    SvaraRadera
  4. Hoppas syltningen av svampen blir god, men den är som väl god till det mesta:-)

    SvaraRadera
  5. Inte behöver du va rädd för grädden inte!! Mättat fett är bra för kropp och själ ;) Gör du omelett med riktigt god grädde i .. gött de!!

    SvaraRadera
  6. Inte bara bra - de e bra gott oxå:))

    SvaraRadera