onsdag 18 augusti 2010

Svamp

Lite pyssel i hemmets lya har det blivit denna regniga dag.
Blött ute så skogsvändan fick vara idag, har så mycke som blir efter och samlas i lyans vrår. Vilket även bör vårdas med omsorg.

Tuva kom haltande på ett framben under en skogsvända för en tid sedan och fått vandra bredvid mig under turerna sedan dess och senaste tiden, lite lös har hon fått vara de sista vändorna men försiktighet råder för tillfället. Jakten börjar snart och då vill jag att hon är bättre. Har inget märkt av hältan de senaste dagarna, men hon får vila fram till jaktens början, jag tror de bli bäst så.

Men dagens viktigaste uppgift var att ta tillvara den svamp som plockats under ett par dagar.
Syltad svamp skulle de bli.
Fram med kokkärl, burkar och allt annat som behövas vid sådan hantering av godsaker som plockats i skogen

När jag var färdig med inläggningen av svampen, smakade det bra med lite kvällsmat. Ett par skivor stekt fläsk, potatis och syltade kantareller från föregående säsong. De sista men nu är nya på gång:)

Tre och en halv liter förvälld gul kantarell blev det som här får ligga i lagen för att dra åt sig alla goda smaker därur.

3 kommentarer:

  1. Det är gott att smörsteka syltade kantareller med en nypa curry. men även gott som de är men det kan smaka med lite variation ibland

    SvaraRadera
  2. Kan man få ett exakt recept på hur man gör???
    Jag är novis i köket och kan inte höfta till det alls :-)

    SvaraRadera
  3. K
    Gott med variation... ska prova det. Måste bli mycket av den goda marinad/inläggningssmaken när det tillförs smör i en varm panna;)
    M
    Sådana där exakta recept är jag dålig på men sådärungefärrecept är jag bättre på:)

    SvaraRadera