fredag 22 oktober 2010

Kalvnjure

Har nu åter varit en tid sedan jag lade ut något på nätet. Älgjakt och fasanjakter har varit aktuella under den tid som förflutit.
Idag är det lite dagen efter, då jag under gårdagen tog tillvara älgköttet som hämtades dagen före. Stekar, grytbitar och malkött och andra godheter fanns med på listan över tillvarataget godismat för kommande behov.
Blev en hel del till hundarna som jag kokat och kommer att fördela med mindre portioner till det vanliga torrfodret, det är något de gillar de fyrbenta.
Dagens lätta lunch blir ett smörstektvarmt bröd med kalvnjure, serveras med ett i pannan varm äppelskiva och därtill röd paprika som följde med på samma resa, såsen blir en thaisås med grunden soja.

Fasanjakterna har varit trevliga och många glada och duktiga jägare har deltagit. Mina fyrbenta skötte sig utmärkt vid den sista jakten. När de har blivit trötta så har det varit lite svårt att hålla igen dem, men å andra sidan var jag själv trött och inte riktigt på alerten och det var nog den största orsaken vid ett par tillfällen.
Fasens fjäderdräkt är ett vackert mönster av alla de färger…

7 kommentarer:

  1. Trodde du skulle göra gammaldags mat - thaisås verkar ju lite udda i konceptet! Visste inte att du fått en fasan? /rm

    SvaraRadera
  2. Fasanbilden är från en av jakterna jag var på, har ännu ingen egen... thaisås är gamla grejer de med... men en gräddsås hade inte varit fel och så svenskt som brunsås hade också funkat... men mer smak på thai...

    SvaraRadera
  3. Thaisåsen har jag fixat själv... kan vara lite gamalt då, inga färdigsåser - de är nya...

    SvaraRadera
  4. Vilka höstfärger fasanen har otroligt vackra färger. ja nu var det klart för denna gång med älgkött det god färs tack så mycket.

    SvaraRadera
  5. Se där ja, ett tips på kalvnjure-recept behöver jag ju framledes;)

    Ska berätta en märklig upplevelse jag hade uppe på skogen. Jag stötte upp en helt vit fågel, hann inte se vad det var.
    Vi har ju inte några vita fåglar här .. Det var ingen duva, det är jag ganska så säker på.
    Kan det vara så att en dalripa har flugit vilse och kommit hit på skogen?
    Den håller till på samma ställe, Tobbe har också gått upp den en gång förrförra veckan.

    Så nu måste jag ju upp på skogen någon dag med cocker och bössa ;)

    SvaraRadera
  6. Kan vara så... mer information kommer väl när du fått den i din hand...
    Duvan kan vara vit, (men ja tror inte skogsduvan eller ringduvan) men varför är den i skogen?

    SvaraRadera
  7. Det kanske är en papegoja som någon släppt ut .. hehe :)
    Men i så fall är det väl bara en välgärning att avfånga den ...

    Skämt åsido, jag är riktigt nyfiken på vad det kan vara, än har jag inte hunnit ut å kika, men till helgen blir det nog en sväng eller två. Hoppas bara den är kvar, så att jag kan få ett svar på gåtan.

    SvaraRadera