söndag 10 maj 2009

Älgskav

Tränat hundar - och lagt blodspår, spår fredag kväll, regnade då. Lade ytterligare blodspår lördag morgon och allt gick mycket bra, en heldag med hundar och egen vandring med Tuva i skogen. Det var både öppet spår o anlagsspår som klarades av under lördagen.Söndag kväll och det har blivit kallare ute. Var ut till en äng vid brukshundklubbens verksamhetsfält och tränade lite med Tuva, blev även någon bild. När jag var där så kom regnet och det var bara ingen liten skur (har regnat till o från hela dagen), det blev kallt o blåsigt så jag gick till bilen och vad ser jag om inte lite vitt i de droppar som kommer ovanifrån – aning av snö i det blöta – uschiamej.
När det varit så många fina dagar.

Åkte hem o fixade till lite mat.
Det blev älgskav med gratinerat mos och hela lingon o grönt – på planka.Hade tagit fram kött (ca ett kg) som inte tinat o då kom jag på att göra denna rätt, måste ju bara variera mig ibland o inta bara köra samma.
Älgskav är lättast att göra av fryst kött, då det går att få till tunna skivor. Man helt enkelt skaver av köttet från den frysta biten.
När man fått till det är det bara å stek allt i en stor panna med olja och smör.
Själv hade jag tre normalstora bananschalottenlökar som skivades fint, smakade av det hela med salt och paprikapulver. Hade en skvätt asli sauce i en flaska som jag fyllde på med lite kallt vatten och hällde över det hela för att få det lite mer saftigt.
Kokade tre potatisar under tiden. Mosade dessa tillsammans med en äggula och lite olja. Sedan i med moset i en sprits för att få det fint spritsat på oljad planka, plankan har legat i vatten ca 15 minuter för detta. Ugnen på 250 grader o grillinställning, in med plankan med moset så det får färg o lite knaprig yta. Fyll ut den tomma rutan med älgskav, garnera med hela lingon o grönt. Så var det klart

2 kommentarer: