måndag 2 februari 2009

Lördagen 31 januari sista dagen för Orrtupp och Tjädertupp...

Lördagen 31 januari sista dagen för orrtupp och tjädertupp.
Uppe tidigt på morgonen för att fixa till det för en sista jaktdag på dessa fåglar. Några minusgrader men uppehåll och liten vind, perfekt väder.

Ute på marken vandrar vi längst en väg, till att börja med, som är upplogad för skogstransport. Tuva söker ut på båda sidor om vägen, men vi hittar inget, ser heller inte någon fågel i träden. Toppfågel är en härlig naturupplevelse och spännande jakt. Efter ca tre kilometer vänder vi och går åter mot bilen.

Vi åker till vår jaktstuga och gör eld i spisen. Då jag medhaver en burk Gulaschsoppa och bröd därtill, det får bli dagens lunch. Värmen sprider sig från spisen i köket ganska så snabbt efter att elden fått fart.
Under tiden värmen gör sitt bästa för att tränga undan kylan i kök och hus, skall vi jakta lite innan lunchen.

Har ett gammalt skoterspår som jag tänkt att vi skall prova då det håller att gå på. Vi vandrar in i skogen och det känns mycket bättre, än att gå efter plogad väg.
Tuva har mer fart och söker ut bra åt båda sidorna, utan att tappa kontrollen på att jag finns med.
Efter att vi gått en bit så stannar Tuva till när hon kommer ut ur buskarna, efter att sökt i snåret bredvid spåret. Tuva väntar in mig och visar på vad det är, harspår som hon känner av. Det är helt nya spår i snön, det ska vi titta närmare på när vi går åter.
Efter ytterligare några hundra meter far Tuva in med hög fart i mycket tätt buskage och jag får stopp på henne någonstans långt därinne, jag såg inte var det var för något som fanns där. Så jag går runt för att komma till platsen för att se vad det var. Kommer fram och ser då att det varit fågel, troligen järpe då spåravtrycken i snön är små, mindre är orre och tjäder.

Vi vandrar vidare upp mot en gammal viltåker för att se om där finns något, men inga tecken på rörelse av vilt finns i det fina snötäcket.
Vi vänder och går åter för att följa harens spår. När vi kommer till platsen får Tuva söka ut efter spåret och det syns att det är nytt spår, har lite svårt att få Tuva åt sidorna men det lyckas ganska så bra. Efter en liten bit söker Tuva för fullt, men jag kommer inte längre då det blivit för mycket av täta björksnår. Får mer snö på mig och innför kläderna när jag försöker tränga fram efter spåret, så jag väljer att avbryta det hela. Kallar in Tuva och vi vänder stegen mot stugan och den värme som där finns.

Efter lunchen går vi på jakt en liten bit efter en skogsväg men ser inget efter den vägen.
Efter det så är det bara att avbryta för dagen. En dag som bjudit på mycket av naturupplevelse och ett fint hundarbete för att inte nämna det underbara med en frost och snötyngd skog att se på.


Söndagen den 1 februari blir en slödag. Gör några korta turer med Tuva och njuter vid tanken av gårdagens upplevelse i vår vackra natur.

Idag, den 2 februri, när detta nedtecknas är det kallt ute, minst -12 grader.
Så dagen kommer att ängnas åt sysslor i hemmet, gardinbyten och städning. Sen blir det vanliga uteturerna men Tuva.

1 kommentar:

  1. Hej Lars Åke och välkommen till bloggvärlden! Det är faktiskt väldigt kul att läsa om andras små äventyr i jaktmarkerna och även små äventyr i vardagen. Bra jobbat!
    Kram från Maria & hundarna

    SvaraRadera