söndag 26 december 2010

I all enkelhet

God fortsättning på det kalenderår som återstår…

Då var julen gången för denna gång, ja dagen idag söndag är kvar, men sedan är vardagen här igen.
Blev det mycket kvar av det goda?
Som nu kan tillredas kommande dagar för goda vardagsmåltider.
Finns mycket gott som går att fixa till med god smak och fägring för ögat, av de rester som blev över efter helgens festligheter.
Det kommer snart en ny helg med massor av godsaker av andra sorter. Så de är bäst att passa på att inmundiga godheterna.

Här har jag fixat till, i all enkelhet, en måltid av vad jag hade hemma av det som blev över.
En bit skinka som jag rivit ost som jag lade över och ett litet extra ostflarn därpå. Formade detta till en strut som jag fyllde med finhackad äpple och clementiner smaksatta med lite stark senap. Kokade potatis som jag sedan lade i het oljad stekpanna för att få en knaprig yta och därtill skivad rättika.
En enkel men god rätt av vad som fanns i mitt kylskåp vid tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar